history news history news .

history news

10 اختراع كه نمي دانستيد ايراني هستند

10 اختراع كه نمي دانستيد ايراني هستند


همانطور كه از يكي از قديمي ترين تمدن هاي مستمر در جهان انتظار داريد، ايران و ايرانيان چيزها و مفاهيم مبتكرانه و انقلابي بسياري را خلق كرده اند كه ما اكنون آنها را بديهي مي دانيم. از خدمات پستي گرفته تا يخچال، در اينجا 10 اختراع را كه احتمالاً نمي دانستيد ايراني هستند آورده شده است.
حقوق بشراستوانه كوروش از لحاظ تاريخي به عنوان اولين منشور جهاني حقوق بشر در جهان شناخته شده است. استوانه كوروش كه در سال 534 قبل از ميلاد ساخته شده است از گل ساخته شده و به خط ميخي اكدي نوشته شده است و يك هزاره پيش از Magna Carta است. در سال 1879 در بابل كشف شد و اكنون در موزه بريتانيا در لندن نگهداري مي شود.

استوانه كوروش | ©جاستين انيس/فليكرخدمات پستيچاپار خانه اصطلاحي فارسي براي اولين سيستم خدمات پستي است كه در دوران امپراتوري هخامنشي استفاده شد. اين توسط كوروش بزرگ ايجاد شد و بعدها توسط داريوش بزرگ به عنوان يك روش ارتباطي در سراسر سرزمين هاي ايراني توسعه يافت. اين سيستم از مجموعه اي از ايستگاه ها در امتداد يك بزرگراه 2500 متري در سرتاسر امپراتوري تشكيل شده بود، جايي كه "چاپارها" سوار بر اسب مي شدند و پست را از يك قسمت از پادشاهي به قسمت ديگر تحويل مي دادند.
اطلاعات بيشتريخچالدر 400 سال قبل از ميلاد، ايرانيان باستان اولين يخچال جهان را ساختند. واژه فارسي يخچال – يخچال – به گودال يخ ترجمه مي‌شود، كه اين همان چيزي است كه يخچال امروزي شروع شد. ساختار اوليه شكلي گنبدي تا حدودي شبيه يك كوه كوچك داشت و عمدتاً براي نگهداري يخ و گاهي اوقات مواد غذايي نيز استفاده مي‌شد.
جبرمحمد بن موسي خوارزمي (750-850 ميلادي) از دانشمندان ايراني در بغداد بود. كار او در دوران خلافت عباسي در زمينه هاي رياضيات، نجوم و جغرافيا بود. امروزه او بيشتر به خاطر روشي كه از طريق آن جبر را به عنوان يك علم مستقل تدريس مي كرد، شناخته مي شود. به همين دليل از او به عنوان بنيانگذار جبر ياد مي شود.

جبر | ©arjin j/flickrاسيد سولفوريكزكرياي رازي (۸۶۵-۹۲۵ ميلادي) از دانشمندان ايراني پيشرو بود كه الكل و اسيد سولفوريك را كشف كرد. امروزه، اسيد سولفوريك طيف وسيعي از كاربردها و كاربردها، از جمله به عنوان پاك كننده تخليه، به عنوان يك الكتروليت در باتري هاي سرب اسيد و در ساير محصولات پوشاك دارد.
شطرنجاگرچه در مورد اينكه بازي شطرنج از هند يا ايران سرچشمه گرفته است اختلاف نظر وجود دارد، اما اولين ذكرهاي شطرنج به صورت نوشتاري را مي توان در ادبيات ايران يافت. قديمي‌ترين مهره‌هاي شطرنج باقي‌مانده از سرزمين‌هاي ايراني آمده است، بنابراين اين باور تقويت مي‌شود كه شطرنج از ايران سرچشمه گرفته است.

شطرنج | ©EdithSoto/flickrگيتارقديمي‌ترين نسخه گيتار مدرن به شكل تار يا لوت وجود دارد - يك ساز چوبي كه براي توليد موسيقي روي آن سيم مي‌كوبيدند.

گيتار | ©LauraBernhardt/flickrاكتشافات مهم در پزشكي مدرنابن سينا يا ابوعلي سينا در دنياي غرب بيشتر با نام آويسينا شناخته مي شود. او را يكي از برجسته ترين پزشكان، ستاره شناسان و متفكران عصر طلايي اسلامي (قرن 8-13) مي دانند. پس از كسب صلاحيت به عنوان پزشك در سن 18 سالگي، او به توليد مشهورترين آثار خود ادامه داد: «كتاب شفا» و «قانون پزشكي»، يك دايره المعارف پزشكي.
اولين دين توحيديدين زرتشتي كهن‌ترين دين توحيدي جهان به شمار مي‌رود كه بيش از 3500 سال پيش توسط زرتشت پيامبر در شهر يزد كه اكنون در ايران است، پايه‌گذاري شد. برآوردها حاكي از وجود حدود 190000 زرتشتي در سراسر جهان است.
قنات (آبياري آبي)قنات يك سيستم مديريت آب بود كه در آبياري استفاده مي شد كه قدمت آن به دوران قبل از هخامنشيان مي رسد. قديمي ترين قنات شناخته شده در شهر گناباد ايران است كه پس از گذشت 2700 سال هنوز موفق به تامين آب آشاميدني و كشاورزي مردم مي شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۵۰:۳۵ توسط:يگانه موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :